Project: Ronde Van Vlaanderen

Zondag komt Vlaanderens Mooiste eraan voor de profs, terwijl op zaterdag de wielertoeristen deze koers mogen rijden. Aangezien ik verre van een prof ben, wordt zaterdag mijn dagje uit met de fiets. Wat het voor mij extra speciaal maakt, is dat het mijn eerste tocht zal zijn dit jaar. We kiezen wel slechts voor de 140 km, want voor de volledige ben zelfs ik niet zot genoeg om er zomaar aan te beginnen. Tenzij het goed meevalt en ik ooit nog eens mijn grenzen wil aftasten.

Ik zal even uitleggen vanwaar dit plan komt. Ik heb op een korte rit van en naar de frituur na (hoop en al 3 km) nog niet op de fiets gezeten dit jaar en was oorspronkelijk dan ook van plan om te passen voor de Ronde. Enkele weken geleden echter begon ik mails te krijgen van fietsmakkers die vroegen wie er allemaal mee zou doen, waarbij ze niet onvermeld lieten dat ze totaal niet in vorm waren, en dat zij zeker niet de anderen eraf gingen rijden. Intussen weet ik wel beter dan hen zomaar te geloven, maar omdat ik niet vies ben van een uitdaging besloot ik zelf ook maar in te pikken. Met als verschil dat ik wel van plan ben hen eraf te rijden, als ik ook maar de kleinste kans zie. Mijn probleem wordt erbij blijven tot de Muur en de Bosberg. Al kan ik me toch niet inhouden op de kasseien van de Haaghoek, dus de kans dat ik me daar al opblaas is niet onbestaande.

Het is natuurlijk niet de eerste keer dat ik meerijd, anders zou ik het niet zo meteen wagen. In 2003 reden we de 140 km (met enkele extra hellingen uit de volledige versie die niet aangedaan werden erbij 175 km) zonder problemen, en in 2004 volgde dan de volledige rit, die toen 280 km bedraagde. Aan het eind van die rit volgde zelfs nog 30 km koers tegen Jeroen, die slechts 1000 km op voorhand had kunnen trainen, en hij won dan nog ook. In 2005 volgde door ziekte en blessures slechts een halve Ronde, waar we beiden met krampen te maken hadden, maar deze keer kon ik op de Bosberg het verschil maken om eindelijk mijn rivaal te kloppen. 2006 werd overgeslagen wegens thesis en alweer gebrek aan vorm door ziekte.

Tijdens deze tochten heb ik nooit moeten afstappen, ook niet op de gevreesde Koppenberg (die er dit jaar spijtig genoeg niet bij is), ondanks de ophoping van collega’s die worstelen met de zwaartekracht. Mijn klimtalent (al zeg ik het zelf) zal nog goed van pas komen deze keer. Ik hoop ook dat het klopt dat je met de jaren sterker wordt, want ik ben nog maar 23, en kan alle extra’s goed gebruiken. Door mijn rivaal word ik alvast beschouwd als machtsmens na een doortocht in de Pyreneeën in 2002, waar alles voor mij begonnen is, met voorhistorische fiets en bijbehorende verzetten (een Moser uit de jaren ’70 of ’80). Ik hoop dat hij gelijk heeft.

Nu zijn we dus aanbeland in 2007 en wordt het terug de halve versie. Sinds ik mijn plannetje heb opgevat kwam de goesting om te fietsen weer helemaal naar boven, en met het goede weer heb ik me nog serieus moeten inhouden, want ik wil echt wel weten wat het geeft zonder enige vorm van training (ook niet joggen of iets dergelijks), kwestie van eens duidelijk te merken welk verschil het maakt. Ik zal het me zaterdag nog wel beklagen, maar zondag wordt het dan des te meer genieten in de zetel, terwijl de echte mannen laten zien hoe het moet. Ik tip trouwens op Boonen, met Bettini, Ballan en Gilbert als outsiders.

Volgend jaar volgt hopelijk weer een volledige Ronde, en als het aan mij ligt breien we er nog een vervolg aan met Parijs-Roubaix, die slechts om de 2 jaar kan worden gereden. Om allerlei redenen is het daar nog niet van gekomen, hoewel ik er in 2004 wel klaar voor was. De aankomst in de bekende piste moet een onbeschrijfelijk gevoel geven, dat ik zeker minstens één keer wil meemaken, zelfs al betekent dat dat ik 260 km moet afleggen waarvan 60 km kasseien. Maar first things first. Op naar de Ronde Van Vlaanderen!

One Response to Project: Ronde Van Vlaanderen

  1. […] Project: Ronde van Vlaanderen Ik ging, zoals je eerder hier kon lezen, zonder enige training de 140 km van de Ronde van Vlaanderen voor wielertoeristen rijden. […]

Geef een reactie

